Thursday, April 30, 2009

Pertandingan Kawad Peringkat Sekolah - Episod 1

Hari ini dalam sejarah, buat pertama kalinya aku menjadi salah seorang juri yang tak bertauliah di tauliahkan oleh membe sekerja aku. Punya laa syok sebab nak potong markah. Aku dengan bangga dan riaknya berjaya memotong markah yang sepatutnya aku bagi. Mai sini aku nak cita perjalanan pertandingan kawad kaki nie.

Kawad kaki nie berlangsung selama 2 hari, 29hb dan 30hb bertempat di padang kawad yang tak seperti padang kawad hahaha (dalam gelanggang tenis). Itu je tempat yang luas pun, bagi kawasan tempat parking kecik sikit dari gelanggang tenis.

Mulanya event yang aku rasa agak tertekan, apa tidaknya, mula jam 3 petang, muka nak kawad pun tak nampak-nampak lagi. Berbekalkan muka yang agak bengis dan tidak disukai ramai tatkala garis-garis kedut kemarahan muncul, bangganya aku menjerit kapada semua pasukan yang terlibat berkumpul depan parking. Kelibat diaorang macam laa mak datin, berjalan lagi, semua nak kena jerit sampai hilang anak tekak.

Dah berkumpul, nak ambil gambar pulak, macam-macam pe'el laa pelajar-pelajar aku nie. Dah tau lambat bising lagi, nak bergambar pun kena menjerit lagi, hurm pening kepala aku. Untuk pengambaran, sesi kandid kamera mula dengan kadet bomba, krs (lelaki), krs (perempuan) dan kadet polis. Hari nie cuma untuk 4 pasukan je. Cukup la, yang selebihnya sambung esok. Yang ambil bahagian hari nie semua pasukan kawad kategori KPM dan GO, apa ntah, baru belajar, tak tahu apa benda. Nanti aku cerita sambungan kawad geng NGO pulak.

Dah habis je sesi bergambar, mula pemeriksaan aksesori pakaian pasukan kawad. Macam-macam laa aku potong, bilangan pelajar dalam satu pasukan terdiri dalam 30 orang. Aku dengan bangga dan eksyennya memotong markah depan mereka yang berdiri kaku bila menerima arahan siap sedia untuk pemeriksaan hahaha. Maunya tak potong, apa yang dinyatakan dalam borang markah takda langsung pada pakaian mereka. Kasut telah laa, ada yang kilat macam cermin, ada yang tak, yang tak pakai kasut kawad pon ada, tajaan bata hehehe. Di sebalik muka yang marah nie terselit juga simpati kepada mereka ni, bagi juga markah kesian, tidak takda langung markah, sian kan kan kan.

Selesai sudah pemeriksaan pasukan kawad, mula laa agenda yang ditunggu-tunggu, kawad statik, kawad dinamik dan kawad formasi. Pasukan krs (lelaki) dengan lembik tengkuk dan lesunya, bila terima arahan baris ja, lembik tengkuk terus terpacak ke atas dan membuka dada, macam terima arahan raja dinasti qin, berkhidmat untuk negara hahaha. Terimanya arahan, masuk laa mereka ke kawasan yang ditetapkan. Hentakkan padu dan keserasian yang ditunjukkan adalah baik tapi tak semestinya aku bagi markah penuh. Nanti riak tak bertempat pulak pelajar aku nie. Almaklumlah, ramai pelajar RC kelas aku nie, semua daripada tingkatan 4 hingga 5.

Mula dengan krs (lelaki), krs (perempuan), kadet bomba dan akhir sekali kadet polis, macam-macam pegerakkan ada, statik dengan dinamik sama je semua. Bezanya formasi la kot, kalau krs tue, cuma shifted no formasi ja. Ada yang bagus, ada yang kurang, bercakap dalam kawad pon ada lagi, ketua platun silap bagi arahan pun ada. Dalam dok tengah berkawad pon ada perkataan, 'cepat la sket jalan', hahaha. Yang tu tak kasi can dah, potong markah terus hahaha.

Selesai kawad dalam jam 545 petang, alhamdulilah selesai jugak hari ku selaku juri yang tidak bertauliah hahaha. Erm hari nie ada lagi, nak kena plan P & P nie, tidak ketinggalan pulak kelas aku. Gambar tak insert lagi, nanti aku paparkan kepada anda semua hehehe. K selamat, tunggu episod yang ke-2, coming soon in my blog.


2 komen:

farah atiqah adli said...

cikgu cpt la upload x sabaq nk tgk !!

atiqahidrus said...

owh.seb bek la kami kalah.ckgu keja ptong mrkah.ceh.

Post a Comment